מה הוא אב טיפוס ומהן השיטות לבנייתו?

אב טיפוס הוא דגם ראשוני של מוצר, כשבדרך כלל הכוונה למוצר תעשייתי. אב טיפוס מטרתו לערוך בדיקות ואנליזות בכדי לראות היכן ומה יש לשפר במוצר עצמו, איפה יש בעיות וכשלים שצריך לפתור אותם, זה על מנת שהמוצר הסופי יצא ללא פגמים וסיבוכים שעשויים לצוץ בשלב הייצור ההמוני. השלב האחרון הוא שלב שהושקע בו הרבה כסף ולא היינו רוצים שיתגלו בו כשלים.

יתרונותיו של אב טיפוס

באב טיפוס מקבלים על המוצר אינדיקציה לגבי מנעד שלם של פרמטרים. כמו העלויות שלו, בודקים את כל חומרי הגלם מהם הוא מורכב, כך אפשר לחשב את העלות ולדעת איך לתמחר אותו הכי מדויק. הערכת מחיר גבוהה או נמוכה עלולה לגרום לנזקים רבים כמו חוסר רווחיות, מוצר יקר יותר מהמתחרים ואנשים יעדיפו לא לקנות אותו ועוד. לכן גם אם יקר לבנות אב טיפוס, בראייה לטווח הרחוק זה כמעט חובה ועשוי לחסוך הוצאות רבות.

רישום פטנטים

חברות אשר יוצרות אבות טיפוס מחויבות בדרך כלל לשמירה על סודיות המוצר. זאת עבודה אל מול פטנטים מוגנים, כך שחובה לבחור בחברה בעלת נהלי אבטחת מידע מחמירים במיוחד ששומרות על חשאיות וסודיות של כל המוצרים של לקוחותיה. משרד הפטנטים לא מבקש לצפות במודל או באב טיפוס, כך שניתן לרשום את הפטנט כבר בשלב התאורטי, בזמן שלומדים ומפענחים את האב טיפוס.

יש סוגים של אב טיפוס להלן דוגמאות:

מודל התכנות – מודל שבודק את התכנות הטכנולוגית של המוצר. זה מודל שנהוג לעזור בעיקר כשבודקים טכנולוגיות חדישות או מוצר שיש לו מאפיין מכני מקורי.

מודל חוויתי – מודל מוחשי יותר שניתן לחוש אותו ולהחזיק בו.

מודל עיצובי – מודל שמטרתו להבליט את התכונות העיצוב של המוצר, הוא מיועד לתערוכות על מנת שמשקיעים ויזמים יצפו בו ויתרשמו ויהיו מעוניינים להשקיע בפיתוח שלו.

מודל סופי – זה מודל שנמצא כמעט בשלב הסופי של המוצר. הוא מוצר שכמעט מוצר מוגמר לכן הוא מתפקד כמו המוצר הסופי, זאת הסיבה שהוא נחשב גם למודל יקר ומורכב יותר כשלמעשה מה שנותר לו זה ליטוש אחרון כי הוא כבר כמעט גמור.

איך בונים אב טיפוס?

בנית אב טיפוס ניתן לבנות באמצעות חיתוך לייזר, עיבוד שבבי הדפסה בתלת ממד, שכפול תבניות ועוד שיטות רבות נוספות. השיטות מתאימות למגוון החומרים: עץ פלסטיק וכו. וגם הדיוק של האבטיפוס משתנה בהתאם לכל שיטה.

שתף מאמר