תכנון אב טיפוס – השלבים בדרך לייצור

בטרם יוצא מוצר לשוק וההל הרחב נהנה ממנו, נוהגים הממציאים לתכנן וליצור אב טיפוס של המוצר. גרסת אב טיפוס נועדה לבחון את הנחיצות של המכשיר וכיצד הוא עובד בטרם הוא מיוצר כפי שהוא ונמכר לקהל הרחב.

אם רוצים להסביר מהו אב טיפוס, הרי הדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות מודלים של מבנים. בטרם קבלן בונה מבנה, הוא בונה מודל שלו, כך אפשר לראות כיצד המבנה ייראה, כיצד הוא יהיה בנוי, כמה קומות יהיו לו, כמה דירות יהיו בכל קומה, כמה חדרים בכל דירה, כיצד הם יהיו בנויים, מה יהיה בסביבה שלו ועוד. כל אחד מהדברים הנ"ל הוא משמעותי בשביל להבין את המבנה של הבניין.

תכנון אב טיפוס הוא דומה לכך. בונים מודל של מוצר, בשביל להראות כיצד הוא ייראה, כך אפשר להבין מה יהיו התכונות שלו, כיצד הוא יתנהג ומה הם היכולות שלו. בניית אב טיפוס יכולה להתבצע על ידי תוכנות מחשב, מדפסת תלת מימד וכן על ידי חומרים אחרים, שמציגים בצורה הטובה ביותר כיצד ייראה המוצר. במקרים רבים משתמשים במספר חומרים ביחד בשביל ליצור אב טיפוס.

כיצד בונים אב טיפוס ומה צריך לבחון כשבונים אותו?

בשביל לבנות אב טיפוס בצורה חכמה, יש להבין את הרעיון במלואו, ולהכניס את כל הנתונים הנדרשים על מנת לבנות אותו. החל מהחומרים מהם הוא עשוי, ההתנהגות של המוצר, הלחצים ותנאי העמידות שלו, מה הם הפרמטרים שמשפיעים על יכולותיו וכן על התמחור הסופי שלו. מאחר והאב טיפוס אמור להציג את המוצר הסופי כפי שהוא, אנחנו צריכים לדעת כמה יעלה לייצר אותו.

לאחר מכן מתחילים בתהליך הייצור של המוצר, כשכל התהליך מתבצע בדיוק כפי שינהגו אם יהיה זה המוצר האמיתי, הסופי. כך יהיה ניתן להמחיש את תהליך הייצור האמיתי כשהוא יתרחש. בצורה כזו, יהיה ניתן להפיק דוחות וניתוחים מלאים אודות תהליך הייצור והפיתוח, יהיה ניתן להבין בפני אילו קשיים הוא עומד והאם יש בו כשלים או פגמים.

בסיום תהליך הייצור, יתבצע תהליך אופטימיזציה כך שהמוצר יהיה הטוב ביותר שאפשר להפיק בתנאי הייצור והעלויות הקיימים. סביר להניח שבתהליך זה, יהיה ניתן לקבוע סופית את עלויות הייצור והזמן שייקח לייצר את המוצר, כמו כן יהיה ניתן לקבוע סופית, מה היא תוכנית הייצור, אילו צעדים יש לנקוט בשביל להביא לידי כך שהמוצר יופק בצורה אופטימאלית ויצא לשוק על פי הרעיון המקורי שלו.

שתף מאמר